کیفیت میکروسکوپ در خرید میکروسکوپ

کیفیت میکروسکوپ در خرید میکروسکوپ

کیفیت در خرید میکروسکوپ

حال که با توجه به مطالب قبلا بیان شده در مورد انواع میکروسکوپ ها خرید انواع میکروسکوپ و کاربرد ها و تفاوت های بین آن ها شما به راحتی می توانید نوع میکروسکوپ مورد نیاز خود را شناسایی کرده و آن را خریداری کرده، ولی قابل ذکر است که توضیحاتی که تا در مطالب قبلی گنجانده شده بودند کافی نیست و  چندین عامل دیگر را باید در نظر داشته باشید که مهم ترین آن ها در خرید میکروسکوپ کیفیت است .

یکی از وسایل پرکاربرد که در آزمایشگاه ها استفاده می شود میکرسکوپ‌‌ می باشد که کاربردهای متنوعی در ازمایشگاه های علوم زیستی،گیاه شناسی،دامپزشکی و مواد دارد به همین دلیل خرید میکروسکوپ مناسب و مقرون به صرفه با استفاده از راهنمای خرید میکروسکوپ بسیار حائز اهمیت می باشد.یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی که دارای کاربرد وسیعی در انواع آزمایشگاه‌ها است، و از اختراع آن مدت طولانی می‌گذرد.

کیفیت به خصوص جنس ساخت ، لنز ها و نورانی سازی را شامل می شود . ما هر کدام از آن ها را در ادامه بحث  بررسی خواهیم کرد .

a ) کیفیت ساخت در میکروسکوپ

اکثر افراد بر این باور هستند که قیمت بالاتر به معنای کیفیت بهتر است . این قضیه درست است، ولی تا زمانی که به مواردی نظیر ماشین اشاره داشته باشید .

همانند با ماشین ، بهترین میکروسکوپ نوری در جهان قیمت بسیار بالایی دارد.

چندین میکروسکوپ با برند های معروف ژاپنی و آلمانی موجود هستند که در این دسته قرار می گیرند . گرچه ، همانند با ماشین های فراری ، اکثر افراد نمی توانند از عهده ی خرید آن ها بر آیند و نیاز به این سطح کیفیت ندارند .

به طریق مشابه ، انواع میکروسکوپ های با کیفیت و قیمت پایینی به چشم می خورد از انواع مدل های اسباب بازی پلاستیکی گرفته تا مدل های ارزان وارداتی . اکثر این مدل ها از مواد با کیفیت پایین ساخته شده اند در نتیجه حداقل کیفیت را دارند و به احتمال زیاد خیلی سریع خراب شوند . از خطر خرید میکروسکوپ هایی  که این چنین هستند به سادگی می توان با خرید میکروسکوپ از فروشنده ی معتبر ، دوری کرد .

به نظر ما ، مدل های معقول و با کیفیتی از میکروسکوپ ها وجود دارند که دارای لنز های عالی هستند ، ولی نه قیمت بالایی دارند نه از برند مشهوری هستند .

به عبارت دیگر ، نظیر ماشین ها ، بسیاری از میکروسکوپ هایی که امروزه ساخته می شوند قصد دارند کیفیتی نظیر برند های مشهور داشته باشند ، ولی بدون این که نظیر آن ها ” پر زرق و برق ” باشند یا از سوی یک برند معروف و گران قیمت ساخته شده باشند !

میکروسکوپ های Omano ما در این دسته قرار می گیرند . آن ها با یک موتور عالی ( با لنز های با کیفیت بالا ) ساخته شده اند ، یک طراحی آرگونومیک بی نظیر برای راحتی استفاده دارند و برای کاربرد های روزمره مناسب هستند ( سریعا خراب نمی شوند ) . شاید Omano را بتوان تویوتای دنیای میکروسکوپ ها دانست !

موردی که در چنین میکروسکوپ هایی فورا دیده می شود عناصر طراحی نظیر استفاده از آلیاژ های محکم فلزی ، منشور های با کیفیت بالا به جای آینه ها و دیافراگم های چشمی است و نه دیافراگم های نوع صفحه ای است .

ما به شما خرید میکروسکوپ های این چنین را پیشنهاد می دهیم.

b) کیفیت عناصر چشمی ( نوری ) در خرید میکروسکوپ

در خرید میکروسکوپ باید به کیفیت عناصر چشمی ( نوری )  توجه کنید.

کیفیت عناصر چشمی ( نوری ) تا حد زیادی وابسته به کیفیت لنز های آبجکتیو و در درجه ی دوم ، وابسته به کیفیت لنز های چشمی است.

لنز های با کیفیت آبجکتیو با کیفیت خوب ترجیحا لنز های بی رنگ هستند.

یک لنز بی رنگ لنزی است که با توجه به اصلاح این حقیقت ساخته می شوند که رنگ های مختلف از بین لنز های شیشه ای ، خمیده در زوایای مختلف ، منعکس می شوند.

در فرآیند ” اصلاح رنگ ” میکروسکوپ یک تصویر به شکل بارزی با کیفیت بهتر و ” هموارتر ” از نمونه ایجاد می کند .

گرچه ، با آن که لنز های آبجکتیو بدون رنگ اکثر کاربران را خوشحال خواهد کرد، بعضی از کارشناسان با نیاز های تخصصی تر نیاز به لنز های با کیفیت بهتری دارند که از نمونه تصاویر هموارتر با انحراف های کمتر در مقایسه با لنز های بدون رنگ ، ایجاد می کنند . این دسته از کاربران نیاز به لنز های آبجکتیو نوع Plan یا semi-plan دارند . نوع اول این لنز ها ، الزاما ، ” لنز های بی نقصی ” هستند که معمولا برای تحقیقات پیچیده ی زیستی نیاز هستند ، و از نظر قیمتی دو برابر لنز های آبجکتیو بدون رنگ قیمت دارند .

در نهایت ، استفاده از آن ها برای کسب این اطمینان مفید است که لنز های آبجکتیو از نظر DIN سازگاری داشته باشند . با آن که (DIN (Deutsch Industrie Norm  شاخصی برای کیفیت نیست.

لنز های آبجکتیو DIN از این نظر مفید هستند که امکان تعویض آن ها از یک میکروسکوپ سازگار DIN با دیگری وجود دارد.

به عبارت دیگر زمانی که یک لنز آبجکتیو را از دست می دهید یا خراب می شود ، به راحتی می توانید آن را تعویض کنید ، به جای این که بخواهید یک میکروسکوپ جدید بخرید .

به عنوان یک قانون کلی ، در رابطه با لنز های چشمی، هرچه لنز چشمی وسعت بیشتری داشته باشد مشاهده ی نمونه آسان تر می شود.

به دنبال لنز های چشمی از نوع میدان باز ( WF ) یا میدان فوق العاده باز ( SWF ) باشید. ولی توجه داشته باشید که وسعت لنز ها ، خود باعث کاهش نسبت اندازه ی توان بزرگنمایی خواهد شد . به عبارت دیگر ، لنز های چشمی با توان بالا دارای مخرج های چشمی کوچکتر هستند .

به اشتراک گذاری مقاله