خرید میکروسکوپ الکترونی یا خرید میکروسکوپ نوری

خرید میکروسکوپ الکترونی یا میکروسکوپ نوری

خرید میکروسکوپ الکترونی یا خرید میکروسکوپ نوری

شما قبل از اقدام کردن برای خرید میکروسکوپ در ابتدا باید تمامی میکروسکوپ های موجود را بشناسید و عملکرد آن ها را بدانید زیرا اگر بدون شناخت تصمیم به خرید میکروسکوپ بگیرد در آینده می توانید سخت پشیمان بشوید.

قبل ازاین که وارد بحث شناخت برای خرید میکروسکوپ بشویم قابل ذکر است که میکروسکوپ‌های الکترونی ابزاری مناسب و کارآمد برای کسب اطلاع از ساختار مواد در دنیای نانو هستند. آن ها با توجه به ماهیت نور مرئی و اساس کار میکروسکوپ‌های نوری نسبت به این گونه میکروسکوپ‌ها ارجحیت دارند. همان طور که می‌دانید طول موج نور مرئی بین 400 تا 700 نانومتر است، در حالی که دنیای نانو در محدوده اندازه 1 تا 100 نانومتر است. بنابراین با میکروسکوپ‌های نوری نمی‌توان مواد و ساختارهای با مقیاس نانو را با تفکیک‌پذیری یا رزولوشن بالا مشاهده کرد.

در این بخش ساختار کلی این میکروسکوپ‌ها معرفی شده است.تا تصمیم درستی در خرید میکروسکوپ بگیرید

مقایسه خرید میکروسکوپ الکترونی با خرید میکروسکوپ نوری

امروزه میکروسکوپ‌های الکترونی به دلیل محدودیت میکروسکوپ‌های نوری که به فیزیک نور مربوط می‌شود، توسعه یافته‌اند. در این میکروسکوپ‌ها از پرتو‌های الکترونی پر انرژی برای بررسی مواد در مقیاس بسیار کوچک استفاده می‌شود. محدودیت میکروسکوپ‌های نوری در اوایل دهه 1930 میلادی شناخته شد و دانشمندان را به مشاهده جزییات بیشتر ساختارهای داخلی سلول‌های آلی علاقمند ساخت. اولین تفاوت اساسی میکروسکوپ الکترونی با میکروسکوپ نوری این است که در آن ها به جای نور، الکترون‌ها تصویر را تشکیل می‌دهند.

در این میکروسکوپ، الکترون‌ها پس از تولید در منبع تولید الکترون، در امتداد مسیر خود، از عدسی متمرکز‌کننده، عدسی شیئی، عدسی چشمی و دریچه‌های مختلف عبور می‌کند. تفاوت‌ اصلی دیگر این است که به جای عدسی‌های شیشه‌ای که در میکروسکوپ نوری از آن ها استفاده می‌شود، عدسی‌ها در این میکروسکوپ از جنس سیم‌پیچ‌های الکتریکی هستند و مبنای کار آن ها اعمال نیروهای الکترومغناطیسی به الکترون‌ها است.

به دلیل استفاده از الکترون‌ها برای تشکیل تصویر، میکروسکوپ‌های الکترونی ویژگی‌های بیشتری نسبت به میکروسکوپ‌های نوری دارند. برای مثال، میکروسکوپ‌های الکترونی به محیط خلاء نیاز دارند، زیرا برخورد بین الکترون‌های پرانرژی و مولکول‌های هوا به شدت انرژی الکترون را جذب می‌کند.

اجزای میکروسکوپ الکترونی

شما برای خرید میکروسکوپ الکترونی باید از اجزا و عملکرد هر اجزا با خبر باشید به این منظور اجزا میکروسکوپ الکترونی را برای شما شرح می دهیم

منابع تولید الکترون

برای تشکیل تصویر در میکروسکوپ‌های الکترونی، یک منبع تولید الکترون وجود دارد. به منبع تولید الکترون اصطلاحا تفنگ الکترونی، گفته می‌شود و وظیفه آن تولید پرتو الکترونی پرانرژی است. ساختار کلی تفنگ الکترونی متشکل از سه قسمت اصلی است: کاتد (دارای بار مثبت) یا منبع تولید الکترون، الکترود وهنلت و آند (دارای بار منفی) .

الکترون‌ها از سطح کاتد ساطع می‌شوند و توسط میدان الکتریکی به سمت آند شتاب می‌گیرند {همان‌طور که می‌دانید در میدان الکتریکی به بارهای الکتریکی نیرو وارد می‌شود. این نیرو برای بارهای مثبت در جهت میدان و برای الکترون‌ها در خلاف جهت میدان است.}. الکترود وهنلت بین کاتد و آند قرار گرفته است و پرتو الکترونی را متمرکز می‌کند.

به طور کلی دو نوع تفنگ الکترونی برای تولید پرتو اولیه در میکروسکوپ های الکترونی استفاده می‌شود. این دو نوع منبع، تفنگ‌های انتشار حرارتی و انتشار میدانی هستند.

تفنگ انتشار حرارتی

تفنگ انتشار حرارتی رایج‌ترین نوع تفنگ الکترونی است و شامل دو نوع مختلف تفنگ با رشته های تنگستنی و هگزابرید لانتانم) 6LaB) است. دلایل استفاده از این مواد در تفنگ های انتشار حرارتی، پایداری حرارتی و تابع کار آن ها است.

تفنگ تنگستنی از رشته‌های تنگستن به عنوان کاتد استفاده می‌کند. هنگام عملیات، رشته‌ها توسط جریان الکتریکی (جریان رشته) تا دمای بالا (حدود 2800 کلوین) گرم می‌شوند. دمای بالا، انرژی جنبشی الکترون‌ها را برای غلبه بر سد انرژی سطحی فراهم و آن‌ها را برای ترک سطح هدایت می‌کند.

الکترون‌هایی که سطح را ترک می‌کنند توسط اختلاف پتانسیل الکتریکی بالا بین رشته کاتد و آند تا سطح انرژی بالا شتاب می‌گیرند. شدت (انرژی) پرتو الکترونی متناسب با دمای رشته‌ها و اختلاف پتانسیل شتاب‌دهی است. برای جلوگیری از پراکندگی الکترون‌های تولید شده در محفظه تفنگ الکترونیدر اثر برخورد با مولکول‌های اطراف، نیاز به ایجاد خلاء ضروری است.

هگزابرید لانتانم کاتد بهتری نسبت به تنگستن است و در میکروسکوپ‌های الکترونی پیشرفته بیشتر استفاده می‌شود، زیرا الکترون‌ها به انرژی جنبشی کمتری برای خروج از سطح هگزابرید لانتانم نیاز دارند، دلیل این امر کمتر بودن تابع کار سطحی آن نسبت به تنگستن است.

تابع کار سطحی برای هگزابرید لانتانم حدود 2 الکترون‌ولت و تنگستن 5/4 الکترون‌ولت است. بنابراین، به دمای کاتد کم‌تری نیاز است.

کاتد هگزابرید لانتانم می‌تواند پرتو الکترونی با شدت بیشتری تولید کند و عمر آن نسبت به رشته‌های تنگستنی بیشتر است. عیب تفنگ هگزابرید لانتانم نسبت به تفنگ تنگستنی، نیاز به خلاء بیشتر است.

تفنگ انتشار میدانی

این نوع تفنگ الکترونی به انرژی حرارتی برای انتشار الکترون نیاز ندارد. با اعمال میدان الکتریکی بسیار بالا به سطح فلز، به الکترون‌ها نیرو وارد شده و از نوک بسیار تیز بلور تنگستنی (شعاع نوک آن حدود 100 نانومتر است) جدا می‌شوند.

تفنگ انتشار میدانی، پرتو الکترونی با بیشترین انرژی را تولید می‌کند که 104 برابر بزرگ‌تر از تفنگ با رشته تنگستنی و 100 برابر بزرگ‌تر از تفنگ با رشته هگزابرید لانتانم است، بنابراین تصاویری با کیفیت بهتر نسبت به تفنگ انتشار حرارتی تولید می‌کند.

دو نوع تفنگ انتشار میدانی وجود دارد: تفنگ‌های حرارتی و سرد. تفنگ انتشار میدان حرارتی در دمای زیاد (1800-1600 کلوین) کار می‌کند که البته این دما کمتر از دمای تفنگ انتشار گرمایی است.

این نوع تفنگ انتشار میدانی جریان تابشی پایدار با اختلال انتشار کمتر فراهم می‌کند. تفنگ انتشار میدانی سرد در دمای اتاق کار می‌کند. این نوع تفنگ محدوده انرژی بسیار باریکی (در حدود 5/0-3/0 الکترون‌ولت) ایجاد می‌کند.

در تفنگ الکترونی، الکترون‌های ساطع شده از کاتد (سطح جامد) توسط اختلاف پتانسیل بالا شتاب می‌گیرند تا پرتو الکترونی پرانرژی تولید کنند.

شما برای خرید میکروسکوپ می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

02188938453

02188938454

 

به اشتراک گذاری مقاله