kharid microscop

خرید میکروسکوپ ترکیبی یا خرید میکروسکوپ استریو؟

خرید میکروسکوپ ترکیبی یا خرید میکروسکوپ استریو؟

شما قبل از خرید میکروسکوپ باید اطلاعاتی اجمالی در خصوص انواع میکروسکوپ داشته باشید تمام سعی ما بر این است شما انتخاب درستی در راستای خرید میکروسکوپ داشته باشید.

خرید میکروسکوپ ترکیبی یا خرید میکروسکوپ استریو؟ کدام یک بهتر است؟

میکروسکوپ ها در دو دسته ی اصلی قرار می گیرند : ترکیبی یا استریو که اغلب اوقات از آن ها به ترتیب با عنوان های توان بالا و توان پایین یاد می شود.

قبل از خرید میکروسکوپ باید اطلاعاتی اجمالی در خصوص انواع میکروسکوپ داشته باشید تمام سعی ما بر این است شما انتخاب درستی در راستای خرید میکروسکوپ داشته باشید.

خرید میکروسکوپ ترکیبی Compound Microscope

میکروسکوپ مرکب یا میکروسکوپ ترکیبی به نوعی از میکروسکوپ گفته می شود که در آن از یک سری عدسی‌ برای جمع آوری نور از شی‌ مورد بررسی‌ و از یک سری عدسی‌ دیگر، فقط برای تنظیم و فکوس نور روی شی‌ استفاده می شود.

به دلیل تعداد بیشتر عدسی‌‌های بکار گرفته شده در این نوع میکروسکوپ، وزن و قیمت آن ها هم در مقایسه با میکروسکوپ‌های ساده بالاتر است.

اگر نمونه های ”کوچکتری” نظیر نمونه های خونی، باکتری ها، نمونه گرفته شده از دریاچه، ارگانیسم های آبی و غیره را مشاهده می کنید نیاز به یک میکروسکوپ از نوع ترکیبی دارید .

علت آن است که چنین نمونه هایی نیاز به توان بیشتری از بزرگنمایی دارند تا بتوانید جزئیات را مشاهده کنید.

به همین دلیل ، از یک میکروسکوپ ترکیبی به عنوان یک میکروسکوپ توان بالا یاد می کنند .

معمولا ، یک میکروسکوپ ترکیبی دارای 3 تا 5 لنز آبجکتیو با قدرت بزرگنمایی 4x تا 100x است.

با فرض این که لنز های چشمی 10x و آبجکتیو 100x باشند، چنین میکروسکوپی دارای بزرگنمایی کلی 1000x است.

میکروسکوپ های ترکیبی هم چنین سیستم های ادغامی ( یکپارچه ای ) محسوب می شوند یعنی بدنه ی میکروسکوپ و قاعده ی آن به شکل یک سیستم یکپارچه هستند .

زمانی که می خواهید میکروسکوپ ترکیبی را انتخاب کنید ، هم چنین بایستی نیاز به یک میکروسکوپ دو چشمی ، تک چشمی یا سه چشمی را در نظر داشته باشید .

در زمان تصمیم گیری برای خرید میکروسکوپ مرکب یا میکروسکوپ ترکیبی 4 عامل دخیل هستند:

1- بزرگنمایی میکروسکوپ: میکروسکوپ های تک چشمی به شکل موثری بزرگنمایی کلی تا 1000x دارند .

برای بزرگنمایی بیشتر ، نیاز به یک میکروسکوپ دو چشمی است .

2- راحتی میکروسکوپ: از نظر اکثر افراد میکروسکوپ های دو چشمی شکل هندسی بهتری داشته و استفاده از آن ها به نسبت مدل تک چشمی راحت تر است .

از طرف دیگر، از نظر افراد جوان استفاده از مدل تک چشمی ساده تر است .

3- قیمت میکروسکوپ: با آن که قیمت خرید میکروسکوپ ها نزدیک به هم هستند، ولی معمولا مدل تک چشمی ارزان ترین و مدل سه چشمی گران قیمت ترین است .

4- کاربرد میکروسکوپ: اکثر میکروسکوپ های تک چشمی دارای یک صفحه ی مکانیکی نیستند، صفحه ای که برای کاربرد های تخصصی تر مفید است.

اکثر میکروسکوپ های دو چشمی دارای یک صفحه ی مکانیکی هستند و مدل سه چشمی معمولا زمانی استفاده می شود که یک پورت ( مخرج ) سوم ( سه چشمی ) برای میکرو فوتوگرافی نیاز است.

خرید میکروسکوپ استریو Stereo Microscope

میکروسکوپ استریو یا استریوسکوپ یک نوع میکروسکوپ چشمی است که برای مشاهده ی نمونه تحت بزرگنمایی اندک، معمولا با استفاده از نور منعکس شده از منبع یک شیء تا انتقال نور از میان آن ، استفاده می شود.

این دستگاه از دو مسیر چشمی متفاوت با دو عدسی چشمی و شیئی استفاده می کند تا زوایای مشاهده ی اندکی متفاوت برای چشم های چپ و راست فراهم شود.

این نظم یک بصری سازی سه بعدی از نمونه ی بررسی شده فراهم می کند.

استریو میکروسکوپ با ماکروفتوگرافی برای ثبت و بررسی نمونه های جامد با توپوگرافی پیچیده ی سطح هم پوشانی دارد، از آن جایی که در ماکروفوتوگرافی نیز یک نمای سه بعدی برای آنالیز جزییات لازم است.

برای مشاهده ی نمونه های بزرگتر نظیر حشرات، کرم ها، برگ ها، صخره ها، سنگ های گرانبها و غیره نیاز به خرید میکروسکوپ استریو دارید .

معمولا ، چنین میکروسکوپی نیاز به توان کمتری دارد در نتیجه بزرگنمایی آن در محدوده 6.5 تا 45x قرار می گیرد.

بنابراین از آن ها به عنوان میکروسکوپ های توان پایین یاد می کنند. در تعریف، یک میکروسکوپ استریو حداقل دارای دو عدسی چشمی ( دوچشمی ) است و یک تصویر سه بعدی از نمونه فراهم می کند.

قبل از خرید میکروسکوپ باید اطلاعاتی اجمالی در خصوص انواع میکروسکوپ داشته باشید تمام سعی ما بر این است شما انتخاب درستی در راستای خرید میکروسکوپ داشته باشید.

این نوع میکروسکوپ ها در دو مدل دیده می شوند : توان دوگانه یا زوم دوگانه

در مدل اول، میکروسکوپ دارای دو گزینه برای بزرگنمایی ، به عنوان مثال 20x تا 40x است . در یک میکروسکوپ زومی ، یک محدوده زوم مداوم از پایین ترین تا بالاترین توان وجود دارد . به عنوان مثال از 6.5 تا 45x .

همانند با میکروسکوپ های ترکیبی، میکروسکوپ های استریو هم چنین برای اهداف عکاسی مدل سه چشمی را دارند.

میکروسکوپ های استریو می توانند میکروسکوپ های یکپارچه، یا اغلب اوقات، ماژولی باشند یعنی بدنه ی آن ها را می توان با قاعده های مختلفی سرهم بندی کرد .

برای اکثر افراد ، یک سیستم یکپارچه مناسب است .

بعضی از کاربران نیاز به میکروسکوپ هایی با بخش انتهایی ( قاعده ی ) تخصصی هستند نظیر پایه های آزاد که برای کاربرد هایی نظیر بررسی PCB یا کاربرد های حکاکی استفاده می شود .

تفاوت های خرید میکروسکوپ استریو نسبت به میکروسکوپ های نرمال چشمی

برخلاف یک میکروسکوپ نوری ترکیبی، روشن سازی در یک استریو میکروسکوپ اکثرا از روشن سازی به شیوه ی منعکس شدن نور تا انتقال نور انجام می شود، یعنی نور از سطح یک شیء ترجیحا تا انتقال نور از میان یک شیء ، منعکس می شود.

استفاده از نور منعکس شده از شیء به بررسی نمونه هایی که ضخامت زیادی دارند یا برای بررسی تحت میکروسکوپ ترکیبی تیره هستند ، اجازه می دهد. بعضی از استریو میکروسکوپ ها هم چنین قادر به استفاده از نور انتقال یافته نیز هستند .

معمولا با داشتن یک لامپ یا آینه در زیر یک صفحه ی شفاف در زیر شیء ، گرچه بر خلاف یک میکروسکوپ ترکیبی، نور انتقال یافته از میان یک متمرکز کننده در اکثر سیستم ها تمرکز نمی یابد.

استریوسکوپ هایی که به طور خاصی با منابع نوری مجهز هستند را در استفاده از میکروسکوپ زمینه سیاه، با استفاده از نور انتقال یافته یا منعکس شده، می توان استفاده کرد.

 

 

به اشتراک گذاری مقاله